Himalaya Traditie

Ervaar de stilte in jezelf

Heb je behoefte aan een moment voor jezelf, ontspanning in het lichaam of meer rust in het hoofd? Dan kan deze yogales je helpen om jezelf op een liefdevolle en uitnodigende manier te leren kennen.

Gedurende de les word je observeerder in jouw eigen lichaam: wat gebeurt er in een houding (asana), hoe verandert mijn ademhaling, welke gedachten komen boven drijven, welke emoties ervaar ik? Middels yoga leer je jezelf op verschillende niveaus beter kennen, zonder jezelf te veroordelen of te forceren.


De yogalessen

Sinds 2017 verzorg ik yogalessen in de lijn van de Himalaya Traditie. Er wordt toegewerkt naar een zachte, vloeiende en diepere ademhaling. De fysieke oefeningen zijn zacht en staan in dienst van meditatie: het kunnen vinden van de stilte in jezelf. ❤️

Yogales Bilthoven

Heerlijke wekelijkse yogalessen op locatie in de gymzaal van de Van Dijckschool

Maandag 19.30 – 21.00u

Woensdag 19.30 – 21.00u

Yogales Zeist-West

Heerlijke wekelijkse yogalessen op locatie in Zeist-West

Zaterdag 9.00 – 10.30u

Lesdata 2024

De lessen voor het eerste seizoen 2024 zijn van week 2 t/m 28.
Woensdag 10/7 is de laatste les.

Er is geen les:
• in de voorjaarsvakantie (week 8, 19/2 – 25/2)
• op zaterdag 3/2
• op zaterdag 27/4
• in de meivakantie (week 18, 29/4 – 5/5)
• op zaterdag 15/6 t/m 19/6 (zaterdag 22/6 is er WEL les)
• op zaterdag 29/6
•. in de zomervakantie (week 29-34, 15/7 – 25/8)

Mocht je een keer niet kunnen, dan kun je een les inhalen op een andere avond in Bilthoven of op de zaterdagmorgen in Zeist-West.

Voor een proefles vraag ik een bijdrage van €5,-.

Neem contact met me op als je een proefles wilt volgen.
anoukhemel@gmail.com
06 38770590


FAQ

Is yoga voor iedereen geschikt?

De yogales is prima te volgen voor volwassenen van alle leeftijden. Je hoeft niet volleerd of lenig te zijn om yoga te beoefenen. Integendeel, ga er open in! Deze yogavorm is zacht, waarin je leert om jouw lichaamsbewustzijn gaandeweg te vergroten. Bij inschrijving zal ik je vragen of er fysieke of psychische punten zijn waar ik rekening mee kan houden tijdens de les. Ook voorafgaand aan de les zelf is er de mogelijkheid om aan te geven als ik iets moet weten.

Wat heb ik nodig tijdens de les?

• gemakkelijk zittende kleding (joggingbroek)
• een grote handdoek om op te liggen
• bij voorkeur een eigen kussen/meditatiebankje (om ook thuis te beoefenen)
• een eigen grote deken om onder te liggen tijdens de ontspanning (dan koelt je lichaam flink af).

Waar parkeer ik mijn auto?

Er is voldoende parkeergelegenheid op de locatie in Bilthoven en Zeist-West.

Wat is een fijne voorbereiding?

• Zorg dat je weinig/licht hebt gegeven voorafgaand aan de les. Een volle maag belemmert je bij de ontspanning, ademhaling en sommige yoga-oefeningen.
• Wees er 5-10 minuten voor aanvang, zodat je alle tijd hebt om ‘te landen’. Gebruik de heenreis om jouw mind tot rust te laten komen door alvast op je adem en houding te letten.
• Gebruik geen parfum, geparfumeerde crème of sterk-ruikende deodorant. Dit heeft nadelige invloed op de ademhaling van jou en mede-cursisten.
• De schoenen doe je buiten de zaal uit. Zorg dat je schone voeten/sokken aan hebt.
• Zet je mobiel uit om volledig op te kunnen gaan in de les.

Kan ik een proefles volgen?

Ja, dat kan. Laat me weten dat je interesse hebt via anoukhemel@gmail.com of
06 38770590 en ik neem contact met je op. De ervaring leert dat ieders verwachtingen van een yogales nogal verschillen. Mijn lessen zijn over het algemeen zachter en meer gericht op de ademhaling, stilte en meditatie dan andere yogalessen (waarin asana’s veelal meer centraal staan). Voor een proefles vraag ik een bijdrage van €5,-.

Wat doen we in een les?

De yogales heeft een systematische opbouw, toewerkend naar meditatie. We beginnen met het stil maken an het lichaam, het creëren van een meer kalme ademhaling om uiteindelijk te komen tot meer stilte. Deze systematiek wordt elke les herhaald.
De les volgt de onderdelen:
• korte inleiding met yogawetenschap en -filosofie
• joints & glands (oefeningen om het lichaam wakker te maken en de energie te reguleren)
• stretchoefening gericht op het bindweefsel (yin-yoga)
• rugcorrigerende oefeningen (met opgerolde handdoek of yogastrip)
• asana’s (fysieke oefeningen/hatha-yoga)
• adem- en energiebeheersing
• ontspanningsoefening
• meditatie